Virtuaalitodellisuus saavuttaa nettikasinot

Virtuaalitodellisuus (eng. Virtual Reality) on tehnyt tuloaan videopeleihin vauhdilla, mutta kaukana se ei ole nettikasinoiltakaan. Teknologian kehitys on parantanut sekä tietoliikenneyhteyksiä että pelaamiseen tarvittavaa laitteistoa. Esimerkiksi Oculus Rift ja muut vastaavat virtuaalilasit ovat alentaneet hintojaan ja ovat hankittavissa aiempaa helpommin. Tehokas 4G, ja pian laajemmassa käytössä oleva vieläkin parempi 5G-verkko, puolestaan ovat nopeuttaneet pelien latausaikoja ja sallineet entistä yksityiskohtaisemman grafiikan käytön. 

Virtuaalinen todellisuuden lisääntyminen nettikasinoilta tuntuu monelle luonnolliselta jatkumolta etenkin live-peleistä tuttuun lisätyn todellisuuden (eng. Augmented Reality) käyttöön. Muun muassa Evolutionin pelit Cash or Crash, Gonzo´s Treasure ja Monopoly Live tuovat pelaajan eteen samanaikaisesti sekä oikean jakajan että animaationa luotuja hahmoja, jotka ovat vuorovaikutuksessa sekä keskenään että pelaajan kanssa. Esimerkiksi Mr. Monopoly keskustelee show-pelin isännän kanssa ja huomioi myös pelaajan muun muassa johdattaessaan tätä uuteen ruutuun avautuvaan bonuspeliin. 

Keinotekoisen ympäristön kehityskaari

Moni keksintö on saanut alkunsa fiktiosta – myös virtuaalinen todellisuus. VR:n jäljet vievät vuoteen 1935 ja Stanley G. Weinbaumin kirjoittamaan tieteisnovelliin Pygmalion’s Spactacles. Teos kuvailee tekotodellisuutta, jossa kokemukset olivat yhtä selviä kuin reaalitodellisuudessakin. Ajatus siirtyi paperista piirustuspöydälle 1950-luvulla ja alkeellisen virtuaalikokemuksen salliva kypärä kehitettiin vuonna 1968. Silmille laitettavien 3D-lasien läpi maailmaa oli jo katseltu vuonna 1962 patentoidulla Sensorama-laitteella.

Peliteollisuus ei kuitenkaan heti ottanut virtuaalisesta todellisuudesta koppia, vaan väliin ennätti Yhdysvaltojen armeija. Kehittynyt teknologia monipuolisti sotilaiden harjoittelua merkittävästi ja tarjosi tehokkaan keinon valmistautua henkisesti ja fyysisesti oikeisiin taistelutilanteisiin. 

Ensimmäiset lentosimulaattorit julkaistiin vuonna 1982. Samoihin aikoihin Hollywood kehitti erikoistehosteitaan entistä näyttävimmiksi, ja sai myös peliteollisuuden kiinnostumaan näiden kahden elementin yhdistämisestä. 

Pelialan kehityksen kannalta Nintendo rikkoi ensimmäisen lasikaton, ja 1990 ja 2000-luvuilla videopelien erikoistoiminnot ja grafiikat ovat ampaisseet varsinaiseen nousuun. Vauhti on ollut päätä huimaavaa, ja samansuuntainen kehitys tulee jatkumaan 2020-luvullakin, kun yhteydet tehostuvat ja koneisto kutistuu. Virtuaalista todellisuutta hyödynnetään entistä enemmän myös terveydenhuollossa, arkkitehtuurissa ja muissa tarkkaa suunnittelua ja simulointia vaativissa tehtävissä.

Ensimmäinen virtuaalikasino on SlotsMillion

Vaikka virtuaalisesta todellisuudesta puhutaan paljon, toistaiseksi vain yksi nettikasino on konkreettisesti käärinyt hihansa ylös ja osoittanut olevansa sanojensa mittainen tekijä. Maltalle lisensoitu lokakuussa vuonna 2015 avattu SlotsMillion Casino on päällisin puolin aivan tavallinen selaimessa ja mobiilissa toimiva nettikasino, mutta lähemmin sivustoa tutkiessa sieltä löytyy myös tietokoneelle ladattava virtuaalinen kasino pelihuoneineen, aulabaareineen ja lounge-tiloineen. 

SlotsMillionin virtuaalikasino on käytettävissä Windows 7 ja Windows 8 -käyttöjärjestelmällä toimivilla laitteilla, ja pelitili on avattava ennen virtuaalisen kasinon käyttöä. Jos pelaajalla on jo olemassa oleva SlotsMillion-tili, samat käyttäjätunnukset ja salasana käyvät virtuaalikasinollakin. Erillistä pelitiliä ei netti- ja virtuaalikasinolle tarvitse luoda. Ennen kuin pelaaja astuu virtuaaliseen kasinoaulaan, hän valitsee itselleen jonkin kuudesta tarjolla olevasta avarista. 

Todellisuutta taitavasti jäljittelevä 3D-maailma sisältää yli suosittua 40 kolikkopeliä, ja pelaaja liikkuu kasinolla näppäimistön tai peliohjaimen kanssa realistisia liikkeitä jäljitellen. Kokemus on parhaimmillaan virtuaalisilla laseilla, mutta kolmiulotteisesta kokemuksesta voidaan nauttia ilmankin. Käytävällä näkyy muiden pelaajien avatareita ja pelikoneita, joiden ääreen kukin voi siirtyä pelaamaan. Virtuaalikasinon ulkoasu sijoittuu futuristisen ja vanhanaikaisen tyylin väliin. Tummasävyisestä pelisalista ulospäin näkyvät maisemat ovat hulppeita – onhan SlotsMillionin virtuaalinen kasino sijoitettu pilvenpiirtäjän 80. kerrokseen.

Vaikka useat pelaaja voivat olla kasinon eri huoneessa samanaikaisesti, kunkin pelaajan peliruutu saldoineen on vain pelaajan itsensä nähtävissä. Myös talletukset ja nostot on hoidettava nettikasinon puolella, sillä virtuaalikasino ei vielä tue oikean rahan käsittelyä. Sen sijaan pelikoneista saadut voitot rapsahtavat pelitilille ilman minkäänlaisia ongelmia. 

Tarjolla on kolikkopelejä tunnetuilta pelitaloilta, kuten NextGen, Quickspin, ELK, Play´n GO ja NetEnt. VR-peleissä on mukana kaikki tutut ominaisuudet aina wildeja, ilmaiskierroksia ja voittokertoimia myöten. Lisäksi on odotettavissa, että virtuaalisen kasinon valikoimaa laajennetaan pöytäpeleillä ja jackpot-peleillä tulevaisuudessa. 

Virtuaalikasinoiden suosion kasvuun liittyy useita ongelmia

Virtuaalitodellisuutta hyödynnetään nykyään runsaasti erilaisissa pelikokemuksissa, mutta rahapelien parissa VR:ää nähdään edelleen niukasti. Miksi, jos kulut ovat alentuneet ja tekniikka on kaikkien halukkaiden saatavilla?

Virtuaalikasinoiden hitaan leviämisen syyksi epäillään sitä, ettei virtuaaliteollisuus varsinaisesti helpota pelikokemusta. VR voi tehdä pelaamisesta todentuntuisempaa, mutta sitä tarkoitusta varten Suomessakin on kaksi kivijalkakasinoa. Ainakin niin kauan, kun virtuaalitodellisuus on mahdollista saavuttaa vain laitteelle ladattavana, rajoitettuna lisäsovelluksena, monet pitäytyvät tavallisten nettikasinoiden puolella. Pelaajat eivät kaipaa hidastempoisempaa tai muuten hankalampaa pelitapaa. 

Sen sijaan rahapelien pelaajat arvostavat laajaa pelivalikoimaa, nopeita talletuksia ja nostoja ja mahdollisuutta lunastaa bonuksia enemmän kuin mahdollisuutta liikkua kasinoympäristössä oikeaa elämää jäljitellen. Live-kasinot, bingohuoneet, turnaukset ja muunlaisen ryhmässä pelaamisen sallivat pelisivustot puolestaan täyttävät tarpeen sosiaalisemmasta pelikokemuksesta. Toisin sanoen virtuaaliset kasinot eivät vastaa markkinoiden kysyntään evätkä ainakaan toistaiseksi tarjoa entistä sujuvampaa ja nopeampaa tapaa pelata rahapelejä. 

E-urheilu ajaa nettikasinoiden edelle

Vaikka kolikko- ja pöytäpelien pelaamisen yleistymistä virtuaalitodellisuudessa saadaan odottaa vielä tovi, muuttuu ääni kellossa e-urheilun puolelle siirryttäessä. Videopeleissä mahdollisimman realistiset kokemukset ovat vain plussaa ja tuotekehityksen on oltava jatkuvaa, jotta se voi vastata videopelien pelaajien nouseviin vaatimuksiin. 

Virtuaalinen todellisuus saattaisi jopa mahdollistaa CS:GO ja muihin moninpeliturnausten seuraamisen itse ”paikan päältä” kuitenkaan pelikentän tapahtumiin puuttumatta. Eturivin istuimista voisi olla hyötyä etenkin live-vedonlyönnissä ja se voisi mullistaa Twitchin ja YouTuben kaltaiset pelien suoratoistopalvelut täysin. 

Totuus on, että peliteollisuus käyttää suuria summia tekotodellisuuden kehittämiseen tarjotakseen asiakkailleen vaikuttavia tosielämän tilanteita. Hyvä peli tempaa pelaajan mukaansa ja tarjoaa elämyksiä, joihin edes reaalimaailma ei pysty. Tunto- ja hakuaistin aistin simulointi on tuttua 5D-elokuvateatteista, ja kenties kaikki aistit otetaan pian käyttöön myös pelimaailmassa. Mahdollisuuksia on monia, ja vain mielikuvitus on rajana.

Jätä kommentti